Saturday, July 11, 2009

HADIS HADIS PALSU BULAN REJAB

HADIS-HADIS PALSU BULAN REJAB

oleh Muhammad Isa Al-Jambuli (muhdisa@t...)

Berikut adalah kumpulan hadis tentang bulan Rejab yang tergolong dalam kategori hadis maudhu' (palsu) / bathil (sesat) / bukan hadis :

1. Di dalam syurga adalah sebuah sungai dinamakan Rejab, airnya terlebih putih daripada susu dan rasanya terlebih lazat daripada madu, barang siapa puasa satu hari daripada bulan Rejab nescaya diberi minum akan dia oleh Allah daripada air sungai itu. [bukan hadis. kata zuhbi : hadis bathil]*.


2. Kelebihan bulan Rejab di atas segala bulan itu seperti kelebihan qur`an di atas segala perkataan dan kelebihan bulan sya'aban di atas segala bulan itu seperti kelebihanku di atas segala nabi, dan kelebihan bulan ramadhan itu seperti kelebihan Allah atas segala hambanya. [kata ibnu hajar : hadis maudhu']*.


3. Barangsiapa sembahyang kemudian daripada maghrib awal malam daripada bulan Rejab sebanyak 20 rakaat nescaya lalu ia di atas shirat dengan tidak berhisab-hisab lagi. [hadis bathil]*.


4. Pada permulaan malam bulan Rejab, lakukanlah sembahyang 20 rakaat dengan membaca surah al-ikhlas satu kali. [hadis maudhu']**.


5. Berpuasa sehari dalam bulan Rejab dan mengerjakan sembahyang 4 rakaat pada hari itu, pada rakaat pertama membaca ayat kursiy 100 kali, pada rakaat kedua membaca surah al-ikhlas 100 kali. [hadis maudhu']**.


6. Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang maghrib pada permulaan bulan Rejab kemudian dia mengerjakan 20 rakaat dengan membaca surah al-fatihah dan qul huwallahu ahad pada tiap-tiap rakaat satu kali dan dia memberi salam pada sembahyang ini dengan 10 salam, maka tahukah kamu apa ganjaran (balasannya)? [al-jauzaqanniy: hadis maudhu']**.


7. Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang pada malam nisfu Rejab 14 rakaat dengan membaca alhamdu satu kali pada tiap-tiap rakaat, qul huawallah ahad 20 kali, qul a'uzu birabbil-falaq 3 kali, qul a'uzu birabbil-nas 3 kali kemudian apabila dia telah selesai sembahyang hendaklah bersalawat atasku 10 kali kemudian dia bertasbih, bertahmid, bertakbir dan bertahlil 30 kali, maka Allah akan mengutus kepadanya 1,000 malaikat. [hadis maudhu']**.


8. Barang siapa yang menghidupkan satu malam dari bulan Rejab dab berpuasa sehari maka Allah akan memberi makan kepadanya dari buah-buahan. [hadis maudhu']**.


9. Barangsiapa berpuasa 3 hari pada bulan Rejab, dituliskan baginya ganjaran puasa satu bulan. dan barangsiapa berpuasa 7 hari pada bulan Rejab, maka Allah akan tutupkan daripadanya 7 buah pintu daripada pintu-pintu api neraka. dan barangsiapa berpuasa 8 hari pada bulan Rejab, maka Allah membuka baginya 8 buah pintu dari pintu-pintu Rejab setengah bulan, maka dia akan dihisab dengan hisab yang sangat mudah. [hadis maudhu']**.


10. Barangsiapa berpuasa satu hari pada bulan Rejab dan bangun pada malam harinya mengerjakan sembahyang malam maka Allah akan membangkitkan dia pada hari kiamat dalam keadaan aman dan dia berjalan di atas shirat dengan keadaan tahlil dan bertakbir. [hadis maudhu']**.


11. Barangsiapa menghidupkan satu malam dari bulan Rejab mengerjakan sembahyang malam dan berpuasa padanya satu hari, maka Allah akan memberi makan kepadanya dari buah-buahan syurga. [hadis maudhu']**.



0 ulasan:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP