Wednesday, April 08, 2009

::untuk bakal guru sekalian::

cakap biar terang!!


Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang
begitu dedikasi mengajar anak2 muridnya tentang betapa bahayanya
minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari
itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan
dan dua gelas minuman yang masing2 berisi dengan air mineral dan arak..(advance organizer la kunun2 nya ni..hehe)

“Cuba perhatikan murid2.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini
kedalam gelas, perhatikan betul2. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya
masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan
masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2.”

Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral
itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak
menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak2
muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

“Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu
tunjukkan sebentar tadi??”

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab,

UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK…

Pengajaran : Cakap biar terang, bak kata-kata dalam filem P Ramlee…



pesanan untuk bakal guru: x salah kalo kita nak guna pelbagai kaedah atau teknik dlm pengajaran..malah itu la yg kita belajar dlm kelas2 education kita skrg ni..tp perlu di ingat, kita kena tahu, nilai dan lihat dgn baik kemampuan sasaran kita..yakni pelajar2..mampu ka mereka faham atau ikut teknik2 yg kita gunakan..jika tidak mampu..kita masih boleh mggunakan teknik itu tp kena dimulakan dgn penjelasan yg baik..atau dlm psikologi nya..law of readiness..pelajar2 perlu bersedia sekurang2 nya dgn sedikit pngtahuan supaya kepuasan pembelajaran dpat d capai..set in mind..our student know nothing about what we r going 2 teach..jgn letak kan diri anda pada situasi pljr..ya..mungkin ada yg gifted student..tp kita kena consider jugak yg slowlearners..kita x bleh trus pegi k tahap yg lebih tinggi hanya kerana ada 1 atau 2 plajar yg intelligence(cerdas)..d cni..teknik vygotsky atau teori vygotsky amat2 la sesuai d gunakan..d mana vygotsky proposed that knowledge gain or obtain by social situation..here we can see clearly dat communication among students is very important to transfer the knowledge..the gifted student can teach what they understand to the slowlearners..okay..aku stat sda menaip omputih ni..kang melalut2 plak..apa yg aku cuba ckp kat cni ialah..there are a lot of theories or techniques of teaching we can use in classroom..kita tidak terbatas dgn hanya satu2 teori..yg paling penting sebagai guru..kaji kemampuan pelajar anda..fahami pelajar anda..dan yg paling penting..manage ur emotion wisely..
huhu..byk nya ilmu aku dpt dr kelas psikologi ni..tima kasih Dr ananda..even ni la kelas plg scary this sem..tp aku sungguh enjoy..ilmu betimbun2 aku dpt..terasa la diri akan menjadi seorang guru..hehe..

0 ulasan:

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP